Elbilers styrke: VARTA AGM xEV
Elbiler med batteri og hybridbiler bliver stadig mere populære for hvert år. Da de fleste af dem stadig bruger et 12V batteri, giver det nye udfordringer afhængig af den specifikke fremdriftstype. Elbiler (EV) klassificeres efter, hvor langt de kan køre udelukkende på el. Foruden den almindelige forbrændingsmotor (IEC) er der tre vigtige elektrificerede typer: Hybridbiler (HEV), pluginhybridbiler (PHEV) og batterielektriske biler (BEV). Hos VARTA har vi et navn for dem alle: xEV.
xEV: én løsning til alle elbiler
Basis for dette enkle forkortelsessystem er tilføjelsen "EV" for "elbil", der refererer til den elmotor, der findes i alle koncepter. “x” er en pladsholder for enhver undertype af elbil, f.eks. BEV, der er en batterielektrisk bil, HEV, der er forkortelsen for hybridbil, og PHEV for pluginhybridbil.
BEV- Batterielektrisk bil
En bil uden intern forbrændingsmotor, der udelukkende drives elektrisk, og som har et stort litium-ion-højspændingsbatteri til oplagring af den elektriske energi.
- 12V batteri
- DC-/ DC-omformer
- Stort litium-ion-højspændingsbatteri
- AC-/DC-omformer
- Højspændingsdrivmotor
- Elektrisk strømkilde (ladestation/vægboks)
HEV – Hybridbil
En bil, der har en forbrændingsmotor som primær drivkraft, men som også har en elektrisk motor og et lille højspændingsdrivbatteri, så det er muligt at køre fuldt elektrisk over korte strækninger.
- 12V batteri
- DC-/DC-omformer
- Højspændingsbatteri
- AC-/DC-omformer
- Højspændingsdrivmotor
- Benzin-eller dieseltank
- Intern forbrændingsmotor
PHEV – Pluginhybridbil
En udvidelse af HEV. Dette gør det muligt også at oplade drivbatteriet med en ladestation eller en vægboks. Højspændingsbatteriet er normalt større end i HEV, og derfor kan længere afstande tilbagelægges fuldt elektrisk.
- 12V batteri
- DC-/DC-omformer
- Højspændingsbatteri
- AC-/DC-omformer
- Højspændingsdrivmotor
- Benzin-eller dieseltank
- Intern forbrændingsmotor
- Elektrisk strømkilde (ladestation/vægboks)
Betydningen af 12V batterier i elbiler (EV)
12V batterier er stadig en vigtig del af enhver bil – også elbiler. De bruges til at starte elbilen, til understøttelse af lavspændingsbehov og i tilfælde af en nødsituation, eller hvis højspændingsbatteriet svigter. De fungerer som en ekstra strømkilde til at sikre uafbrudt anvendelse af sikkerhedskritiske systemer som f.eks. ABS og ESP, selv om højspændingsbatteriet ikke fungerer. De er desuden nødvendige for at aktivere højspændingsdrivlinjen og understøtte alle elektriske forbrugere, der kræver strøm, når tændingen er slået fra, som f.eks. centrallåsesystemet, tyverisikringssystemer og trådløse opdateringer.
Ved din side – med AGM batterier i verdensklasse
ADACs havaristatistikker identificerer afladede 12V batterier som en af de vigtigste årsager til havarier med elbiler. Forskellige faktorer presser konventionelle batterier ud over deres kapaciteter. AGM-teknologien er det mest robuste valg til elbilers behov, og den har vist sit værd i millioner af forskellige start-/stopbiler og -anvendelser. Det muliggør strømimpulser, der giver elektricitet i nødsituationer og sikrer høj cyklusevne og modstandsdygtighed over for dybdeafladning. De tilbyder desuden en integreret sikkerhed sammenlignet med litium-ion-batterier og vådbatterier, da de er modstandsdygtige over for over- og underspænding, er lækagetætte og desuden har en meget mild reaktion i tilfælde af eventuelle interne kortslutninger. Ud fra elbilers udviklingstrin kan det anvendte 12V batteri variere afhængigt af modelåret. Desuden kan en bil, der lanceres med SLI-teknologi, blive ændret til AGM igennem dens livscyklus. Vores batterisortiment dækker allerede 90 % af alle elbiler, og vi fortsætter med at udvide og stabilisere dækningen.
Du forhandler batterier? Få mere at vide på VARTA Partner Portal.